Vem bevakar väktarna? Poliskameran!

Det finns dumskallar inom alla yrken och tydligen fler än en inom polisen enligt en film på Aftonbladet. Där orerar poliserna i bilen om vad de egentligen tycker och tänker om invånarna i Rosengård i Malmö.

Vad de inte vet är att kameran INNE i polisbilen spelar in dem…

Då har vi fått 2 saker bevisade:

  • Att de är rasistiska poliser samt
  • Att de är korkade poliser

Tack och adjö!

Mer info på Aftonbladet, SvD, KvP och DN.

************

Uppdatering:

Jag tycker att själva debatten var väldigt fokuserad på etnicitet och inte på polisernas situation. Vid kravallerna i Göteborg: skrek inte poliserna typ “jävla borgarbrackor!” eller liknande? Tror nog att man skriker vad som helst när man är rädd som fan och ska försöka “peppa” varandra.

Jag försvarar INTE polisernas uttalande men vi måste nog fundera på vad vi själva hade sagt i en liknande situation. Är Borgarbracka, Lidingöavskum bättre än Blattar?

10 svar

  1. Mycket oproferssionellt, skadar ju hela poliskårens rykte ännu mer.
    Det är bara bra att attityder som dessa snabbt rensas ut. Även om 21:åringen gjort grovt fel, så förlorade polisen detta totalt, genom dessa mycket ovarsamma påhopp.
    Men visst i någon mening alla är människor och kan göra fel. Tyvärr så är de som gör fel,de som har lagen på sin sida och vapen att döda med också.
    Så detta tycker iaf jag borde inbjuda till ett litet större åtagande och ansvar.

    Skulle kunna jämföras med om den fiktiga seriehjäten stålmannen plötsligt började löpa amok, som han själv vill och när han vill, vart han vill. Vem kan stå emot en sådan kraft?

  2. Jag förstår verkligen inte detta?! Testa själv att under oräkneliga gånger vara ute och mer eller mindre slåss med ungdomar som spottar, kastar sten och kallar en för betydligt värre saker än dessa poliser själva sagt, och se sedan hur man själv blir. Tror inte det finns i princip några människor som skulle kunna ta så jävla mycket skit som dessa poliser får ta från snorungar och småkriminella as utan att släppa på sin korrekta attityd. Nej, gå istället igenom deras vardag och vad dom egentligen upplever och ser där ute. Man ska respektera poliser, och gör man aldrig det, ja då får man skylla sig själv om det går så här långt..

    • Jag har vänner som är poliser och dem och deras kollegor respekterar jag oerhört. Att be mig respektera poliser som bevisligen beter sig korkat är helt lönlöst och det hade mina polisvänner stått bakom mig till 100%.

  3. Läs om ytterligare en Malmöpolis som yttrar sig fördomsfullt:
    http://secondopinionblogg.blogspot.com/2009/02/polisen-yttrar-sig-om-invandrares-humor.html

  4. Och du borde sitta inspärrad med en tvångströja!

    När ska man sluta dalta med invandare som begår brott?

    • Hur vet du att jag INTE sitter i tvångströja? Nä, man ska inte dalta med invandrare som begår brott.

  5. Anders: Och hur fan tror du att dessa ungdomar känner då? Hur ofta blir inte de bespottade? Hur ofta får inte de ta skit?

    Varför förväntas vi alltid visa förståelse för polisen som vi trots allt avlönar för att göra sitt jobb, samtidigt som vi absolut inte för göra någonting så kontroversiellt som att visa förståelse för att folk kastar sten på polisen?

    Sådan ser den politiska korrektheten ut i dagens konservativa samhälle där dumheten har blivit norm.

  6. Jag förstår inte upprördheten, jag är själv invandrare (Chile) och när man läst Hadith, den samling traditioner om – och förmaningar av – Muhammed, samt hör muslimer uttala vad som står där, då blir man rädd: ”Judarna – söner och döttrar av apor och svin” eller ”På den sista dagen kommer stenarna att tala och säga: O muslim! Det finns en jude under mig – döda honom!”. Det hade varit upprörande om Rosengårds befolkning varit fredlig och följt en civiliserad livsåskådning. Nu är det inte så.

Kommentera

